Jak sfinansować budowę domu lub zakup nieruchomości?

Własny dom to marzenie większości Polaków - szczególnie tych, którzy chcą żyć w cichym i czystym otoczeniu, cieszyć się zielenią i większą przestrzenią życiową. Większość zainteresowanych nie posiada jednak środków pozwalających na samodzielny zakup lub budowę domu. W jaki sposób możemy starać się o potrzebne fundusze?

 

Budowa domu to prawdopodobnie najważniejsza inwestycja w życiu, dlatego nigdy nie możemy do niej podejść zbyt pochopnie. Już na samym początku musimy szczerze odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Ile środków własnych posiadamy? Jakie kredyt możemy otrzymać oraz jakie warunki spłaty będą dla nas najodpowiedniejsze? I najważniejsze, ile wynosi koszt inwestycji?


Kupić czy wybudować dom?

Dokładny kosztorys uwzględniający zmianę trendów i cen materiałów budowlanych to pierwszy etap przy planowaniu sfinansowania domu. Jeśli mamy go już przyrządzony i wiemy, że nie stać nas na dom wyłącznie ze środków własnych, wtedy rozpoczynamy procedurę starania się o kredyt.

Jeśli planujemy zakup domu na rynku pierwotnym wtórnym  i bierzemy pod uwagę również dodatkowe wydatki związane z wyposażeniem mieszkania lub jego remontem najkorzystniejszy będzie dla nas długoterminowy kredyt hipoteczny. Oznacza to, że dom służy jednocześnie jako zabezpieczenie kredytu. Starając się o taki kredyt musimy wnieść wkład własny. Z reguły wynosi on co najmniej 20% kosztów inwestycji lub 10%, jeśli dodatkowo wykupimy ubezpieczenie niskiego wkładu własnego.

W przypadku, gdy mamy w planach wybudowanie swojego energooszczędnegopasywnego czy nawet szklanego domu najlepszym rozwiązaniem jest kredyt hipoteczny na budowę domu. Wnioskowanie o taki kredyt jest uzależnione od posiadania działki budowlanej, bez niej bank nie wyrazi zgody na finansowanie budowy. Za to działka, na której zostanie wybudowana inwestycja, może zostać potraktowana przez bank jako wkład własny, a to zwiększa szanse na uzyskanie potrzebnej kwoty. Pamiętajmy, że bank nie wypłaca pieniędzy w całości, ale w transzach. Każdą transzę, przed otrzymaniem kolejnej, trzeba rozliczyć przedstawiając faktury np. za zakupioną stolarkę  lub inne materiały budowlane. Podczas całej budowy trzeba prowadzić dokumentację i gromadzić dokumenty. Przed podjęciem decyzji o kredycie rekomendujemy spotkanie z doradcami finansowymi. W celu uzyskania kosztorysu na energooszczędną stolarkę zapraszamy do kontaktu z wykwalifikowanymi specjalistami, którzy przygotują odpowiednią wycenę. 

 

Planujesz budowę domu? Przeczytaj wszystko co powinieneś o tym wiedzieć w naszym bezpłatnym poradniku dla inwestorów! Wystarczy zapisać się na naszego newslettera!

Blog
Aktualności
Rzecz Gustu

Skorzystaj z oferty naszego sklepu RZECZ GUSTU i udekoruj swój dom! Sztukateria, farby, dekoracje. Z hasłem HENSFORT uzyskasz 10% zniżki na wszystkie produkty!

rzeczgustu.eu